Regels bij verkoop aan consumenten aangescherpt

17 juni 2014 Terug naar overzicht

Verkoopt u een product of dienst aan consumenten? Dan zijn er met ingang van vrijdag 13 juni 2014 wat regels veranderd. Hieronder geven we enkele veranderingen aan.

Allereerst is de bedenktijd bij koop op afstand uitgebreid. De bedenktijd die de consument heeft bij een verkoop op afstand of bij colportage is minimaal 14 kalenderdagen. Voorheen was de bedenktijd nog minimaal 7 werkdagen bij verkoop op afstand en 8 kalenderdagen bij colportage. Bij verkoop op afstand moet de consument bij de bestelling en betaling uitdrukkelijk bevestigen dat hij akkoord gaat.

Daarnaast moet u het product of de dienst vooraf duidelijk van bepaalde informatie voorzien. Dit geldt voor verkoop op afstand maar ook voor verkoop in uw winkel. Bij online verkoop mogen vooraf aangevinkte hokjes niet meer op uw website. De consument moet dus uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen. Daarnaast mag u bij telefonisch contact niet meer dan het basistarief rekenen.

Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over op het moment dat de consument het product ontvangt. Levert u of uw koeriersdienst het product af bij de buren? Dan gaat dit risico pas over als de consument het pakje bij de buren ophaalt. Wijst de consument zelf de buren aan als bezorgadres? Dan gaat het risico van beschadiging of verlies wel direct over op de consument.

Betaalt uw klant met een betaalmiddel zoals een creditcard? Dan mag u de kosten die u hiervoor maakt aan uw klant doorberekenen. U mag echter niet meer vragen dan de werkelijke kosten.

De wijzigingen zijn ingegaan per 13 juni 2014. De nieuwe regels gelden alleen voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten.

Meer weten? Kijk bijvoorbeeld op de site van de Autoriteit Consument en Markt.