Steeds meer consumenten hebben betalingsachterstand

2 september 2014 Terug naar overzicht

Het afgelopen halfjaar zijn er 18.926 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op hun lening. In totaal zitten er nu bijna 760.000 consumenten in de financiële problemen. Dat meldt het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

Trend zet door
De toename van het aantal consumenten met een betalingsprobleem is ongeveer gelijk aan die van het vorige halfjaar. De trend van de afgelopen jaren zet zich hiermee door. Elk halfjaar is er sprake van een toename van het aantal betalingsproblemen met zo’n 3 procent.

Werkloosheid en echtscheidingen oorzaken toename
De hoge werkloosheid en echtscheidingen zijn de belangrijkste oorzaken van de toename, vertelde een woordvoerder van het BKR aan het AD. Hij verwacht niet gauw een ommezwaai in de opgaande trend.

8,6 miljoen consumenten geregistreerd met krediet
BKR beheert gegevens over afgesloten kredieten en informeert banken, hypotheekverstrekkers en andere aangesloten kredietverleners daarover om overkreditering te voorkomen. In totaal staan er bij de instantie 8,6 miljoen consumenten geregistreerd, die allemaal een vorm van krediet hebben afgesloten. Daarvan komt ruim 91 procent zonder problemen de betalingsverplichtingen na.

BKR Kredietbarometer
De BKR Kredietbarometer is een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd.

De BKR Kredietbarometer wordt twee keer per jaar uitgebracht. De volgende editie verschijnt in januari 2015.

Bron: BC.nl